چه غذا هایی برای مغز خوب هستند؟

افزایش عملکرد مغز با خوردن این 20 مواد غذایی

شما با رعایت يک رژيم متوازن و مرتب غني از اسيد‌هاي آمينه ضروري، روغنهاي امگا، مواد معدني و ويتامين‌ها می توانید افزایش عملکرد مغز خود را تضمین کنید:

ماهي:

ماهي سرشار از روغن‌هاي ضروري، از قبيل امگا 3 مي‌باشد. ماهي‌هاي دريايي غني‌ترين منبع اسيد‌هاي چرب مي‌باشند. اين ماهي ها شامل ماهي آزاد، هاليبوت، ماکرل و ساردين مي‌باشند.



آجيل ها و دانه ها:

آجيل و دانه ها یکی از منابع اصلی امگا3 و 6 هستند. حاوي پروتئين و اسيد‌هاي چرب و آرژينين آمينه مي‌باشند که غده هيپوفيز را تحريک مي‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. خوردن روزانه مقدار کمی اجیل و دانه های مختلف برای سلامت مغز و بدن توصیه می شود.


سبزيجات خانواده کلم

کلم بروکلي، گل کلم و کلم فندقي سرشار از ماده مغذي با نام کولين مي‌باشند. اين ماده براي حافظه و سلامت مغز ضروري مي‌باشد. کولين پيش در آمد استيل کولين مي‌باشد. استيل کولين در فرايند‌هاي مغزي مشارکت دارد. همان طور که سن افزايش مي‌يابد، خروجي کولين طبيعي بدن کاهش پيدا مي‌کند. بنابراين مي‌توان با خوردن غذاهاي مملو از کولين، توليد استيل کولين را افزايش داد و قدرت مغز را بهبود بخشيد. منابع ديگر کولين تخم مرغ، دانه سويا، بادام زميني، کلم، لوبياچيتي و لوبيا قرمز مي‌باشند.


میوه زغال اخته:

اين ميوه لذيذ سرشار از آنتي اکسيدان‌هاي قوي است که راديکال‌هاي آزاد را که سبب پيري مي‌شوند از بين مي‌برد. همچنين اين ميوه داراي خواصي مي‌باشد که شروع کاهش مربوط به افزايش سن را به تاخير مي‌اندازد. زغال اخته از مغز شما در برابر مواد شیمیایی و مضر محافظت می کند. زغال اخته با عوامل پیر شدن مبارزه می کند. خانواده زغال اخته حاوی یک ماده شیمیایی دارای پایه گیاهی به نام فلاونوید هستند که با سلول های عصبی تعامل دارد و تعاملات میان سلولی را ارتقا میدهد و سبب تولید مجدد نورون های عصبی میشود.


چاي سبز

چاي سبز از فعاليت آنزيمي ‌که در بيماري آلزايمر دخيل مي‌باشد جلوگيري مي‌کند. همچنين غني از پلي فنل‌ها و آنتي اکسيدان‌هاست که از پيري زودرس مغز جلوگيري مي‌کند. لذا هر روز دو فنجان چاي سبز بنوشيد. شما به راحتی می توانید چای سبز را به جای چای سیاه که به آن عادت کردید عوض کنید. در اوایل شاید طعم تند چای سبز زننده باشد ولی با چند بار نوشیدن به طعم آن عادت خواهید کرد.


اسفناج

این ماده غذایی سبب افزایش قدرت ذهن شما نیز می شود. اسفناج حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که یکی از اجزای کلیدی تشکیل دهنده ماده سروتونین است.


گردو

این ماده غذایی شبیه به مغز، دارای مقادیر زیادی DHA و ویتامین E و آنتی اکسیدان است که سبب تعدیل عملکردهای مغزی و پاکسازی مغز از سلول هایی میشود که دارای رادیکال های آزاد مخرب هستند. گردو و خانواده دانه های روغنی مشابه با آن همچنین سبب ترشح ماده خاکستری در مغز می شوند که مسئول فرآیندهای مختلفی نظیر حافظه، تصمیم گیری و احساسات است.


روغن به صورت چربي هاي غير اشباع

چربي‌هاي غيراشباع حاوي اسيدهاي چرب ضروري، اسيد لينولنيک گاما هستند. اين اسيدها علاوه بر ديگر فوايد براي بدن، براي عملکرد مغز ضروري مي‌باشند. روغن زيتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهي سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع مي‌باشند.


جلبک هاي دریایی

جلبک هاي ريز، اقيانوس و درياچه‌هاي تميز و سالم شامل جلبک سبز آبي، اسپيرولينا، کلورلا، سي ويد و کلپ مي‌باشند، که هضم اين جلبک‌ها آسان مي‌باشد و سرشار از پروتئين، انرژي زياد و صدها مواد معدني هستند. آسیای شرقی و چین نمونه خوبی از استفاده از جلبک های دریایی در رژیم غذایی روزمره می باشد.


کلم بروکلی

کلم بروکلی نه تنها به عضله سازی و چربی سوزی کمک می کند بلکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K بوده و برای تقویت حافظه و قدرت پردازش مغز بسیار مفید است. استفاده از خانواده کلم و به ویژه کلم بروکلی در رژیم غذایی می تواند قدم بسیار مثبتی برای سلامت جسم و مغز باشد.


میوه آووکادو

آووکادو ها از جمله گیاهانی هستند که در حالت رسیده دارای چربی های سالم غیراشباع اند و سبب افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن به مغز میشود که به معنی تحویل سریعتر مواد غذایی به مغز و افزایش عملکرد مغز است. این گیاهان همچنین سبب حفظ سلامت غشاهای سلولی مغز و سلول های عصبی ویژه با نام آستروسیت ها میشوند که از جمله سلول های پیشتیبان نورون ها هستند.


میوه گوجه فرنگی

افرادي كه در وعده‌هاي غذايي خود، از گوجه فرنگي و ساير مواد غذايي حاوي آن بيشتر استفاده مي‌كنند با داشتن بالاترين ميزان ليكوپن در خون در مقايسه با افرادي كه خون آنها داراي كمترين مقدار ليكوپن است تا 55 درصد كمتر در معرض ابتلا به سكته مغزي قرار مي‌گيرند.


تخم مرغ

تخم مرغ یکی از منابع اصلی غذایی ما بوده و هست و استفاده صحیح از آن می تواند به کاهض وزن و افزایش قدرت بدن و مغز کمک کند. تخم مرغ غنی از ترکیباتی با نام کولین است که برای تولید استیل کولین که یک نوروترانسمیتر مهم برای تعاملات حافظه و سلولی است، ضروری است.


سبزیجات و برگ های سبز و تیره

گیاهانی با برگ های سبز و تیره نظیر کلم و چغندر سوئیسی دارای ویتامین K هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک میکند.


شیر

نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید.


گیاه Sage یا مریم گلی

مطالعات محققان نشان داده است که مریم گلی نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد. تحقیقات بسیاری در زمینه پتانسیل مریم گلی به عنوان درمان احتمالی آلزایمر یا زوال عقل در دست انجام است.


شکلات تلخ

یکی از بهترین مواد غذایی برای مغز، شکلات تلخ غنی و تیره است. این ماده تقریباً دارای تمامی خواصی است که مواد غذایی دیگر برای ارتقای عملکرد مغز دارند؛ این ماده دارای مقادیر بالایی از تریپتوفان و آنتی اکسیدان ها است و سبب بهبود جریان خون در مغز میشود و ترکیبات منحصربفرد کاکائو سبب ارتقای تفکر، هوشیاری و حافظه میشود.


ادویه ها

برخی مواد غذایی، در تولید یاخته های عصبی و حفظ انعطاف پذیری مغز موثر است. زعفران، ریحان، دارچین و زردچوبه چهار ادویه و گیاهی هستند که برای برای مغز و اعصاب مفید می باشند.

ریحان: خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. ریشه ریحان حاوی ترکیبی مشابه داروهای آلزایمر است.

 زعفران: با افسردگی مقابله می کند، قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد.

دارچین: استشمام عطر دارچین، مغز را تقویت می کند. حتی استفاده از آدامس با طعم دارچین، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می کند. این ادویه میزان قند خون را تنظیم می کند، از عفونت قارچی پیشگیری می کند، حاوی ماده معدنی منگنز است و منبع عالی فیبر غذایی، آهن و کلسیم است.

زردچوبه: کورکومین که رنگ زرد در این ادویه ایجاد می کند آنزیم کلیدی است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی با برخی انواع سرطان و ام اس مقابله می کند.


میوه سیب

سیب با کمک به سیستم بدنی شما و کمک به رفع خستگی و سموم بدن به بهتر کار کردن جسم و ذهن کمک می کند


میوه بلوبری

این میوه به دلیل دارا بودن ترکیب‌هایی، سلول‌های مغزی را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد بلوبری مسیری را که عصب‌ها در مغز با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند، تغییر می‌دهد. همچنین از التهاب در مغز که به عصب‌ها آسیب می‌زند جلوگیری کرده و تعادل حرکتی را تقویت می‌کند.


شما با استفاده از این مواد غذایی مفید برای تقویت مغز می توانید به هدف خود برسید


منبع: مواد غذایی مفید برای تقویت مغزوب سایت ایران محتوا


/ 0 نظر / 4 بازدید